はじめに

2番目のハードドライブをラップトップに搭載すると、スピードの改善、容量の拡大、ソフトウェアをインストールした際のトラブルを最小限に抑えることができるなど多くの利点があります。このガイドを使って、光学ベイハードドライブの筐体を使って、インストールしましょう。

      • 13.5(14.1)mm プラスネジー3本

      • 3 mm プラスネジー7本

    • 底ケースを取り外して脇に置きます。

    • バッテリ上端の、2本のY1 トライウィングネジを外します。

    • ※特定の修理(ハードディスクドライブなど)の場合はバッテリーを取り外す必要はありませんが、マザーボード上で誤ってショートさせてしまうのを防ぐ事が出来ます。バッテリーを取り外さない場合は、マザーボード上の部品が帯電している可能性があるので注意してください。

    • 指先を使って警告ラベルの隅を慎重にはがし、隠れているトライウィングネジが見えるようにします。

    • 上部ケースとバッテリーを固定している、最後の隠れた7.4 mm Y1トライウィングネジを外します。

    • バッテリーケーブルコネクターにアクセスするために、ロジックボードからバッテリーを十分に傾けて下に隙間を作ってください。

    • メイン基板の中央からバッテリーケーブルコネクターを外します。

    • スパッジャーの平面側先端を使って、AirPort/Bluetoothリボンケーブルコネクターを基板からこじ開けて引き上げます。

    • 基板上のソケットから(光学ドライブ側に向けて)カメラケーブル用のコネクターを引っ張り、カメラケーブルの接続を外します。

    • スパッジャーの平面側先端を使って、光学ドライブコネクターを基板からこじ開けて引き上げます。

    • AirPort/Bluetoothの基板ハウジングを固定している2本のプラスネジを外します。

    • AirPort/Bluetoothの基板ハウジングをゆっくりと(AirPort/Bluetooth ケーブルがまだ装着されたまま)底ケースから取り出して裏返します。

    • 光学ドライブを上部ケースに固定している次の3本のプラスネジを外します。

      • ファン付近の上部ケースに光学ドライブのブラケットを固定している4.5 mmプラスネジー1本

      • 光学ドライブ開口部付近の上部ケースに光学ドライブを固定している2.5 mmのプラスネジー2本

    • コネクター付近の光学ドライブを持ち上げて、上部ケースから引き抜き、コンピューターから外します。

    • 光学ドライブから光学ドライブケーブルを引き抜きます。

    • コネクタの先端を引き抜いてください。ケーブル自体から引かないでください。

    • 光学ドライブのみが残ります。

    • 光学ドライブの中にCDや何かモノが詰まっている場合は、光学ドライブの修理ガイドを参照してください。

    • 小サイズのメタル製マウント用ブラケットを固定している黒色の#0プラスネジを2本外します。このブラケットを新しい光学ドライブもしくはハードドライブの筐体に移してください。

    • プラスチックのスペーサーを光学ベイドライブの筐体からどちらかの側に付けられたクリップを押し込み、持ち上げて外します。

    • ハードドライブコネクタは筐体に取り付ける前に、正面が下向き担っているか確認してください。

    • 丁寧にハードドライブを筐体のハードドライブスロットに取り付けます。

    • 片手でしっかりと筐体を取り付ける位置に固定しながら、もう一方の手でハードドライブを筐体のコネクタに押し込んでください。

    • ハードドライブが装着できたら、ハードドライブを筐体の下部に向かって押さえ込みながら、プラスチックのスペーサーを挿入します。

    • 筐体にドライブを固定している#1プラスネジを2本外します。

    • 光学ドライブのブラケットを新しい筐体に#0のプラスネジを2本取り付けます。

    • オリジナルの光学ドライブから外したケーブルは光学ベイドライブの筐体に取り付けてください。

    • ハードドライブをまだ捨てないでください!SATA光学ドライブUSBケーブルがあれば、外付けで光学ドライブをまだ使用することができます。

    • ケーブルのSATAコネクタをドライブの端子に注意しながら接続します。

    • USBコネクタをラップトップに接続して、光学ドライブを使用できる状態にします。

まとめ

100%

翻訳を始める ›

Brittany McCrigler

80,453 ポイント

チーム

Community

108 メンバー

Step 8: The cable needs quite a hard pull to come out, be careful to pull straight! When reconnecting I used 2 wooden sate stick to push the connector back in.

Now running an sad for startup and the old HD as capacity storage. Thanks for the great manual on how to do these!

Bart - 返信

After finishing this guide, it occurred to me to test out a little known feature in MacBooks...

The MacBook has sensors that detect motion. When the sensors detect motion that is violent enough to risk damaging the spinning hard drive (and it doesn't have to be much), the head gets temporarily disengaged from the disk so that the risk of damage decreases. If you ever pick up your laptop quickly and hear a click, that is what is happening.

After installing a hard drive where the computer only ever expected an optical drive, that safety feature is lost. Now when I pick up my MacBook when the drive is spinning, there is no click. I put an SSD in place of the old drive, so I can't confirm if it still works in the actual hard drive area of the computer... but the one in the optical drive area definitely no longer can protect itself from rapid movement.

Still a fantastic upgrade, but remember to treat the hard drive in the optical bay as slightly more prone to failure than before.

dentondon - 返信

The fact that we can still use the optical drive (step 20, now external) is nice, but I would like to put it into some enclosure/caddy/case as well instead of having it bare naked . Don't you sell anything for this?

Alexandre Drouin - 返信

Great instruction found it very useful and worked for me all the way. Thank you

Ishaaq Ahmed - 返信

Hi there,

I followed the guide without problems but weeks after that I am experiencing sudden reboots when there is a change in the Graphic card (even when using forcing programs as gfxCardStatus). After looking for many patches or updates, I think it may be a problem of the SSD (a Crucial BX100 250gb), but I wanted to ask you first if anyone have had this same problem and if there’s any recommendation before buying another SSD drive.

Hug - 返信

統計データを表示:

過去 24時間: 18

過去 7 日: 119

過去 30 日: 454